Fyziologický význam:

  • příprava organismu na zatížení v hlavní části vyučovací jednotky
  • všestranná příprava pohybového aparátu, rozvoj kloubní pohyblivosti, motoricko funkční příprava organismu
  • uvolnění kloubních struktur = mobilizační cvičení (pokud k tomu nedošlo v RČ)
  • protahování svalů tonických, aktivace (tonizace) svalů fázických

Obsahová náplň a vedení:

  • pohybová činnost s účelným dávkováním a opakováním s ohledem na další části VJ
  • přednostní rozcvičení velkých svalových skupin, od centra k periferii s ohledem na SDT
  • cvičení uvolňovací, protahovací, posilovací (tonizační)
  • polohy nízké, stabilní, přesné základní polohy (ZP)
  • cvičení od poloh nízkých k vyšším, tzn. od poloh jednodušších ke složitějším
  • pestře, s využitím náčiní a nářadí
  • individuální cvičební rytmus – dechový rytmus

Vedení průpravné části s důrazem na didakticko organizační činnost učitele/cvičitele

  • pečlivá racionální příprava – obměny obsahu, ne stereotyp
  • pořadí cviků – funkčně logická posloupnost, cviky komplexní, plynulé navazování na předchozí konečnou polohu
  • vytvoření správné pohybové představy – názvoslovný popis, výklad spojený se správnou a názornou zrcadlovou ukázkou, zpětná vazba - opravování chyb, vhodné tempo, intenzita hlasu (event. hudební doprovod)
  • správné prostorové rozestavení – postavení učitele/cvičitele (kombinace čelem, bokem, zády), adekvátní vzdálenosti mezi cvičenci
  • obměna didaktického řídícího stylu
  • nejčastěji využíváme hromadnou didakticko organizační formu práce (nevhodné je uspořádání žáků do kruhu)
  • motivace - náčiní, nářadí, hudba, hry, cvičení dvojic, skupin, pochvala, vzájemná pomoc, pestrost, zpětná vazba

Zásobník cvičení do průpravné části bez náčiní i s náčiním